From USA with love XI Mesa Verde

Dnešek byl průlomový.Koupila jsem první suvenýr. Přežila jsem drsnou bouři v horách. A nakonec mě pronásledoval krocan. Až dosud jsem si myslela, že na strom nevylezu.Ale mýlila jsem se.Na stromy lezu bravurně - jde-li mi o život!

Co je Taj Mahal, Čínská zeď, Pyramidy, proti indiánským osadám Mesa Verde, tak nějak začal svou řeč strážce Národního parku Colorado Mesa Verde. Celkem bravurně při tom parodoval bývalého amerického prezidenta George Bushe, tak si jistě dovedete představit, jak se naše skupinka chlámala smíchy, když dodal, že je to osobnost, která svým projevem nejlépe vystihuje charakter primitivního indiánského obyvatelstva sídlícího v této lokalitě před stovkami let.

U nás si děti staví z písku hrady, v Mesa Verde si původní obyvatelstvo začalo kolem roku 1200 stavět z pískovce celé osady. Co je k tomu inspirovalo, se neví. Dost možná to byl nějaký malý Indiánek, který si z jemňoučkého žlutého písku, jenž se vydroluje z pískovcového masivu, dělal bábovky, a když dospěl, stal se z něho velký architekt, který určil směr pro příští generace. (Ale to je jen moje teorie.)

Jedno je jisté, Mesa Verde je unikátní, neboť pískovcové osady jsou vsazeny do skalních dutin. Je jich dochovaných zhruba 12 v různé míře rozkladu. Některé jsou téměř v perfektním stavu. Pokud jde o velikost osad, záleželo čistě na skulině ve skále – některé měly 20 místností, jiné až 130 (ta měla kapacitu 60-90 lidí). Přístup byl možný pouze šplháním po skále či žebříku, průchod byl leckde podmíněn uzoučkým tunelem.  Malá okna sloužila namísto dveří a maličké čtvercové dutiny pro označení slunovratu. U každé osady byla kiva (i více), podzemní místnost kruhového tvaru využívána k posvátným obřadům.

O co fantastičtější je možnost jednu z těchto osad projít (8 dolarů). Náš „opičí průvodce“ nás nejprve čtvrt hodiny poučoval o rizicích a zdravotních kontraindikacích sestupu po 70 schodech a výstupu po žebříku přilepeném na skále zakončeném stezkou po řetězech, že jsem na chvilku pochybovala, zda jsem skutečně zdatná to zvládnout. Je to jako když vás lékař pošle na triviální vyšetření (jak přesvědčivě zdůrazňuje) a vy pak do ruky dostanete pěti stránkový formulář možných rizik. Taky vás z toho málem šmejkne. Nejlepší je být slepý a hluchý a používat zdravý rozum (nejlépe vlastní!)! Kde jsou ty doby, kdy stačilo říct: „Nečum dolu a drž se!“

Adrenalin z lezení nad roklí nás vybudil a my jsme se rozhodli pro parádní pěší trail Petroglyph Point Loop (cca 4 km parádním terénem, kde cílem a odměnou současně jsou obrazce na skále z doby stavby osad). Jediným úskalím bylo nebezpečí bouří, a protože se nad námi jedna s kroupami ten den přehnala, nedávali jsme moc šancí druhé. Jako kdybychom byli na horách poprvé…

A ta druhá teda byla. Není to vůbec nadsázka, že blesky svištěly nad našimi hlavami rychle jak Jágrovy střely do soupeřovy brány, stromy se kymácely v odklonu 70 stupňů od své osy, déšť rozrýval jemňoulinký písek a v dolíkách jím vymletých se tvořily malé rybníčky. Kroupy velikosti nabobtnalých hrachových zrn stloukaly modré plody tisu a červená stezka se zbarvila do modro-bíla. A ty hromy unášeny ozvěnou… Úchvatné, neboť my byli za vodou, schováni pod jedním skalním převisem, přesně jako původní domorodé obyvatelstvo.

Po absolvování naší „bouřkové trasy“ už nás nic hrozného potkat nemohlo. Pár veverek, ještěrek, stádo srnek. Dosti mě tedy překvapilo, když se na jedné stezce vedoucí divočinou, zjevil divoký přerostlý krocan. Pamatujte, do divočiny nechoďte s červenou bundou. Divoký krocan na ni reaguje stejně podrážděně, jako jeho domestifikovaný bratříček.

… že umím lézt po stromech, už víte.

Takže po tomto dnu si flašku vína zasloužím. Ale sehnat ve státě Colorado lahvinku je těžší než sestup po 70 schodech a výstup po žebříku přilepeném ke skále. Nakonec se poštěstilo, a protože z nás sálá chuť vytáhnout špunt ještě na parkovišti, prodavačka nám láhev dává do černého pytlíku a upozorňuje na legislativu regulující prohibici. Jo, Amerika je země možností. Jednou z nich je zůstat raději nasuchu.

Autor: Jitka Ludvíková | sobota 21.5.2016 7:56 | karma článku: 12,36 | přečteno: 271x

From USA with love XVIII Tuba City

Když se podíváte na Američany, dojde vám, že USA je hodně o jídle. Pro řadu Američanů je jídlo národní sport. Prostě jí, a jsou v tom nejlepší. Samozřejmě to neplatí doslova, nicméně porce odpovídají tomu, jak snadno přiberete.

2.6.2019 v 6:13 | Karma: 13,37 | Přečteno: 470x | Diskuse| Cestování

Jitka Ludvíková

From USA with love XVII Zpět do USA!

Čas od času cestuji. Ne tak často, jak bych si přála, ale na druhou stranu ne tak málo, abych si párkrát do roka nemusela odříct nový pár bot, abych na vysněnou cestu našetřila. Ale podařilo se a já jedu zpět na západ, do USA.

31.5.2019 v 6:33 | Karma: 13,70 | Přečteno: 479x | Diskuse| Cestování

From NY with love V Washington

Moje kamarádka mi říkala, ať na Floridu rozhodně nejezdím, že tam chcípl pes. Podle hlavních zpráv to tak nevypadá, ale dám na ni a opouštím New York, směr Washington.

13.9.2017 v 5:42 | Karma: 10,32 | Přečteno: 345x | Diskuse| Ostatní

From NY with love IV Americký sen

Úsloví: Všechno má svou cenu, platí v NY dvojnásob. Kdo může, snaží se na NY přiživit. Kreativní jedinci, kterých je město plné mi připomínají mou dceru; v pěti zavřela do krabice včelu a se slovy: Makej! čekala na med.

12.9.2017 v 3:36 | Karma: 11,02 | Přečteno: 490x | Diskuse| Ostatní

Jitka Ludvíková

From NY with love III Globalizace, aneb na prezidenta mi nesahej!

Dnes slavíme s partnerem výročí a ráda bych napsala, že jsme celý den z postele ani nevylezli, ale opak byl pravdou. Budíček byl nastavený na brzkou ranní hodinu, protože program byl opět hodně nabitý.

10.9.2017 v 14:26 | Karma: 11,70 | Přečteno: 375x | Diskuse| Ostatní

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:03

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno

Přímý přenos V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů černého...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  12:44

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:41

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Autorka humoristických knih, detektivních románů a knih pro děti. Vedlejší profesí optimistka, která hledá v lidech to lepší. Ráda cestuje, poznává nová místa a lidi. Věří, že smích prodlužuje život a dokáže zázraky. Píše, protože ji to baví a taky proto, že bez psaní žít neumí.